Kategorier
Styrelsen

Störande grannar?

Det kan vara svårt att veta hur man ska hantera störande grannar. Följande är saxat från nyhetsbrevet BRF-Nytt (med viktiga begrepp markerade i fetstil av styrelsen):

När man bor i BRF måste man acceptera ljudet av andra människor. Man måste också själv visa hänsyn. Särskilt om man bor i äldre hus där väggar och golv inte alltid är så välisolerade. Ljud från vardagslivet, enstaka festligheter och renoveringsarbeten är exempel på sådant som är normalt förekommande, liksom ljudet av spädbarnsskrik.

Aktiviteter på obekväma tider kan lätt leda till problem, ibland utan att den som orsakar dem vet om att andra blir störda. Ibland är störningarna värre och bottnar i utanförskap och kriminalitet. Då är det genast svårare.

En första åtgärd vid störningar är att prata med den som är orsak till problemet. Ett rakt möte är oftast bättre än arga lappar men många känner sig obekväma med att ringa på hos en granne och klaga. Om så är fallet kan man vända sig till styrelsen som är skyldig att ta tag i problemet. Ett sätt för styrelsen är att prata enskilt med den som orsakar störningarna, ett annat att hålla möten med både den som stör och de som drabbas.

Något som är viktigt under en process med störande grannar är att upprätta en dagbok där man antecknar vad som sker och när. Det måste finnas konkreta saker att ta upp när styrelsen ska hantera frågan. Man kan även ta hjälp utifrån.

[…]

Om störningarna fortsätter trots att man försöker lösa problemen, kan styrelsen skicka en skriftlig varning till den boende, en så kallad anmodan. Den ska även skickas till Socialtjänsten i kommunen eftersom upprepade störningar kan vara ett tecken på att någon behöver hjälp. Varningsbrevet är extra viktigt om det till sist blir aktuellt att vräka den boende och kanske till och med tvångssälja bostaden. Det är en rättslig process där underlag och dokumentation är grundläggande.

Läs mer om ämnet här: http://brf-nytt.se/storande-grannar-vad-ska-vi-gora-3.